صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۷۶

رقابت روباه پیر و اتحادیه اروپا

پایگاه بصیرت / مهدی نیک‌بین
آمریکایی‌ها مدت‌‌هاست که از سه اهرم فشار، یعنی تحریم‌های ثانویه، گسترش محدودیت‌های صادراتی و تدابیر تعقیب کیفری و حقوقی علیه مخالفان سیاسی خود استفاده می‌کنند. هرچند این مسئله در طول زمان سبب ایجاد چالش‌های گوناگون اقتصادی در بسیاری از کشورها شده است؛ ولی در مجموع نتوانسته است موفق شود؛ چراکه این مسئله یکی از عوامل مقاوم‌سازی اقتصادی و استقلال هرچه بیشتر این کشورها بوده است. برای نمونه، می‌توان از ایران و مالزی یاد کرد که با رشد تحریم‌های غربی تولید ملی و رشد روابط اقتصادی با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
حال اتحادیه اروپا و انگلیس نیز روش آمریکایی را در جهت مقابله با روسیه در پیش گرفتند و تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کردند. طبق گفته‌ مقامات انگلیسی، در این تحریم‌ها ۱۴ فرد تحریم شدند که ۱۱ نفر از آنها در جابه‌جایی اجباری کودکان اوکراینی نقش داشتند. یکی از افرادی هم که در فهرست جدید تحریم‌های انگلیس قرار گرفته، «سرگئی کراوتسوف»، وزیر آموزش روسیه است. گفتنی است، انگلیس پس از آمریکا دومین تأمین‌کننده مهمات اوکراین در جنگ علیه روسیه است که ارزش این تسلیحات ارسال شده در سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند بوده است و این مسئله خود به ‌نوعی بیان‌کننده قدرت‌‌نمایی بریتانیا در برابر کشورهای اتحادیه اروپاست.
از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز در این رقابت با انگلیس دائم به تحریم‌های خود اضافه کرده و قصد دارد روسیه را در وضعیت سخت‌تری قرار دهد و به‌نوعی نقش بیشتری را در مقابله با روسیه ایفا کند. در این زمینه می‌توان به «یازدهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه» اشاره کرد که از ویژگی‌های آن، تحریم‌های تجاری اتحادیه اروپا علیه برخی اشخاص حقوقی در کشورهای ثالث است که با مجموعه صنایع دفاعی روسیه همکاری می‌کنند. همچنین باید اشاره کرد که شرکت‌هایی از ارمنستان، امارات متحده عربی، ایران، سوریه، ازبکستان و کره شمالی از جمله آنها هستند. 
البته ناگفته نماند که عملاً اوکراین برای اتحادیه اروپا اهمیت ندارد؛ ولی حمایت از آن در جهت جلوگیری از پیشروی روسیه و نزدیک‌ شدن آن به لحاظ جغرافیایی، مقابله در جهت رشد سیاسی و اقتصادی روسیه و همچنین حفظ سد امنیتی و ایجاد فاصله با جبهه جنگی غرب با روسیه مسئله‌ای حیاتی است؛ ازاین ‌رو می‌توان به درخواست پنج کشور اتحادیه اروپا، یعنی مجارستان، بلغارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی مبنی بر تمدید ممنوعیت واردات غلات اوکراین به اتحادیه اروپا در جهت محافظت از منافع کشاورزان اروپایی اشاره کرد. این نشان می‌دهد اتحادیه اروپا با وجود آنکه از اوکراین در جهت مقابله با روسیه حمایت می‌کند؛ اما حاضر نمی‌شود که اصناف و نیروی کار داخلی خود را برای این هدف به خطر بیندازد و این یعنی اوکراین تا زمانی اهمیت دارد که توان جنگ داشته باشد و تلاش برای بقای آن صرفاً عاملی سیاسی دارد.
در پایان باید گفت، انگلیس و اتحادیه اروپا ضمن دارابودن اختلافات مختلفی که با ایالات متحده دارند؛ در راستای اهداف ایالات متحده حرکت کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند و به این مسئله به چشم یک سرمایه‌گذاری درازمدت می‌نگرند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات